Netikras Paryžiaus miestas

Neįtikėtina Paryžiaus kopijos istorija: kodėl šalia miesto pastatė dublikatą?

Ar žinai, kad Paryžiaus miestas prieš 100 metų buvo nukopijuotas ir pastatytas.. šalia Paryžiaus? Miesto kopija stovėjo 24 km nuo tikrojo Paryžiaus. Viskas vyko apie 1918 metus, tad toks projektas turėjo būti masalas vokiečių bomboms pirmojo pasaulinio karo metu. Radarai tuo metu dar nebuvo tokie pažengę, o vokiečių bombonešiai buvo gana primityvūs, todėl prancūzai patikėjo projekto sėkme ir ėmė viską detaliai planuoti, o vėliau ir daryti.

Siekiant atkurti kuo daugiau panašumų tarp miesto ir jo kopijos, buvo parinkta vieta, kur Senos upės vingis buvo panašus į tikrajame Paryžiuje esantį. Suklastotame mieste greitai iškilo pagrindinių gatvių kopijos, netikras Eifelis, netikri Eliziejaus laukai, ir netgi dabar naudojama Šiaurės Geležinkelio stotis. Buvo samdomos privačios kompanijos, kurios statė ir dažė medines pastatų kopijas, taip pat paruoštas specialus dirbtinių gamyklų apšvietimas, norint sukurti naktinės gamybos efektą. Prancūzai projektą planavo taip preciziškai, kad net ant gamyklų stogų langų imitavo purvą! Planuotojai pagalvojo ir apie miesto „apgyvendinimą“ – baltos, geltonos ir raudonos šviesos imitavo automobilių eismą mieste ir kamščius.



Dirbtinis traukinys | šaltinis: JF Ptak Science Books

Vis dėlto ambicingas suklastoto Paryžiaus projektas nebuvo iki galo baigtas. Dar prieš pabaigiant miesto statybas, 1918 m. rugsėjį įvyko paskutinė vokiečių oro ataka. Taigi, antrasis Paryžius taip ir nebebuvo panaudotas pagal paskirtį, todėl pasibaigus karui jis buvo greitai iškonstruotas.

Daugelis paryžiečių, net ir gyvenančių dabartinėje antrojo Paryžiaus teritorijoje, šios istorijos ilgai nežinojo. Šio stulbinančio projekto detalės paaiškėjo tik prieš keletą metų, Paryžiui minint 93-iąsias Pirmojo pasaulinio karo paliaubų metines. Kaip teigė garsus prancūzų istorikas: „Šis planas buvo slepiamas dėl objektyvių priežasčių, bet tai parodo, kaip rimtai kariuomenės strategai žiūrėjo į naują bombardavimo grėsmę.“ Italų inžinierius Fernand Jacopozzi už antrojo Paryžiaus elektrifikavimo ir planavimo darbus buvo apdovanotas ir jam suteikta garbė apšviesti dabar stovintį Eifelio bokštą.



Nori papasakoti savo istoriją? Parašyk į info@galskrendam.lt, padėsim pasiekti keliauninkų auditoriją!